03 November 2009

D - U - A - P - U - L - U -H

Posted on 11/03/2009 by s_eth


Tajuk: Dua Puluh Perkataan

Objektif:

- Sebagai demonstrasi bagaimana persepsi boleh menghasilkan end-product berbeza

- Melatih peserta peka dengan arahan.

Persediaan

- Projector (kalau tiada, pakai whiteboard pun xpe)

- Slide / Gambar (sila download di sebelah kanan)

Perlaksanaan:

1. Peserta berkumpul di dewan (mass)

2. Faci menunjukkan slide dan memberi arahan “Sila tulis dua puluh perkataan dari huruf2 yg diberikan di depan ini. Masa diberi seminit. Abang (faci) nk tengok berapa banyak antara kalian semua ni berjaya tulis... . Ok, sedia? Mula.”

3. Setelah selesai, faci bertanya siapa dapat? Minta pelajar menyebut perkataan yg ditulis.

4. Faci membuat demo:

“Abg boleh tulis dua puluh perkataan dalam masa 30 saat je. Tengok ya..”

5. Faci menulis di hadaBoldpan pentas (whiteboard – jika ada) D – U – A – P – U – L – U – H – P (hingga akhir perkataan)

Kesimpulan:

- Peka dengan arahan

- Tnya dulu sebelum mula. Kalau tak boleh tnya, bersedia untuk sebarang kemungkinan (tulis je semua cara)

- Persepsi awal boleh mengubah cara kita fikir, dan seterusnya memberi kesan kepada end-product

No Response to "D - U - A - P - U - L - U -H"

Leave A Reply