29 October 2009
Vandalisme, Respect & Littering
Vandalisme, Respect & Littering
Quote MTC of the day:
“Modul yg terbaik (berkesan) ialah modul yg ada direct connection dengan orang yg dimodulkan”
Berikut adalah beberape cadangan untuk modul sahsiah pelajar2. Fasi adalah digalakkan untuk bertanya n trigger (kurangkan membebel). Tanya soalan. Make them think. Ulas secara
minimum. Galakkan pelajar yg brcakap. Twist jawapan yg pelajar berikan. Let them think & reflect.
Fasi juga boleh ubahsuai mengikut citarasa sndiri.
Vandalisme
Situasi: Bayangkan suasana hari raya, jemputan open house. Ramai sahabat handai datang rumah. Anda sibuk melayan tetamu smpai
tak cukup tangan nk layan semua orang.
Setelah selesai majlis, org terakhir pun balik. Sewaktu anda mengemas rumah, di dalam bilik air anda melihat contengan2 pada dinding bilik air:
“Terima kasih, makanan sangat sedap”..
“Sate tadi best..!! =)”
“Sedap la.. nanti jemput la datang umah sy pulak ye..”
(cadangan soalan trigger):
“Apakah perasaan anda sebagai tuan rumah?”
“Adakah anda gembira dengan pujian tersebut?”
“Sekiranya contengan yg “baik” pun anda terasa marah, bagaimana pula contengan buruk e.g. di dinding tandas sekolah?”
“Beginikah caranya untuk menunjukkan terima kasih kita
kepada ‘tuan rumah’ /sekolah?
.... bukankah lebih buruk jika conteng perkara yg bukan2?
(adakah menconteng seperti gambar di sebelah membantu atau memburukkan lagi keadaan?)
Hormati Guru
(cadangan dialog):
Fasi : Bob, kenapa kita perlu hormati guru?
Bob : ... (mungkin sementara Bob amik masa untuk menjawab, fasi tukar soalan lain)
Fasi : Ok la.. Ok.. Abg tukar soalan, kenapa abang perlu hormati Bob?
Bob : . . . . . (fasi boleh biarkan Bob jawab.. atau biarkan saja suasana senyap)
Fasi : Bob, Bob ada mak tak?
Bob : Ada.
Fasi : Bob suka x kalau abg, kawan2 hormat mak Bob?
Bob : Suka
Fasi : Boleh tak Bob bagi sebab kenapa abg dan kawan2 lain perlu hormat mak Bob?
Bob : (silence is expected)
Fasi : Bob tau tak.. kita manusia semua ada perasaan. Kalau Bob tak hormat orang lain, maka Bob sendiri pun tak layak mendapat penghormatan dari orang lain. Kalau nk orang hormat kita, mak kita, Bob pun kena hormat orang lain jugak.
Bob : (..again silence is expected)
Fasi : Mak Bob bnyak jaga Bob masa kecik. Mak bnyak sabar jaga Bob kecik2 dulu. Cikgu pun sama. Penat cikgu ajar Bob. Bukan Bob sorang je. Satu kelas cikgu kena ajar.
Fasi : Apepe pun, abg nk pesan, lain kali each time Bob rasa nak kurang ajar je, PEGANG kata2 abang ni. Kalau Bob x hormat orang, Bob pun xlayak dapat penghormatan. Allah Maha Melihat, Mendengar dan Membalas... Boleh ingat tu Bob?
Bob : Baik bang.
Fasi : Tapi xpe.. Abg tau Bob budak baik. Tak buat camtu.
Bob : (senyum)
(contoh perbualan tamat)
Littering (membuang sampah merata-rata)
Lihat contoh ‘Vandalisme”.
Atau mungkin boleh ubah situasi contoh ajak kawan datang ke
rumah. Study/main sama2. Tiba-tiba selamba je depan mata kawan buang pembalut coklat, kulit pisang/kacang atas lantai. Ludah chewing gum.
“Apakah tindakan anda ketika itu? Biar je?”
“Kalau perkara yg sama berlaku di sekolah?”
**Kaitkan sekolah dan bilik pelajar. Pelajar mungkin bertindak menegur kerana sayang bilik sendiri. Ingatkan bahawa sekolah juga adalah tnggungjwab bersama. (kita pun xsuka orang label skolah kita kotor)
Tips:
Contoh yg terbaik ialah contoh yg melampau (exaggerate).. mungkin tak berlaku di dunia sebenar. Tetapi berkesan sebagai peringatan (+lebih seronok mendengar).
5 Response to "Vandalisme, Respect & Littering"
perlu x buat post asing2?
..
ke dah ok je gabung 3 in 1?
Kisah bob tu, maknanya fasi bercakap sorang2? mungkin sesuai untuk one-to-one approach kot
a'ah betul2..
tak la cakap sorang2..
tp faci lagi bnyak ckap (kan?)
haha mcm bebel pula..
tp apepe pun ni cadangan je.
faci kena flexible.
pandai2 la..
=)
pendapat mengenai soalan pendapat:
njw kalau dalam ldk, kalau soalan pendapat, suka minta adik2 tulis, sebab kadang2 dia tak fikir pun kalu kita tanya mulut je. kalau dah kena tulis at least 'terpaksa' fikir. bila nampak semua dah tulis baru minta seseorang bagi pendapat dia.
lagipun kalau tulis diorang takdelah main tiru je pendapat orang sebelumnya (saya pun sama macam dia)
lagi satu, kelebihan suruh tulis, kalau ada yang sangat pemalu, untuk permulaan dia boleh baca apa yg dia tulis, kurang mendebarkan compared to fikir on the spot & directly cakap pendapat dia.
lagi satu, in the end boleh tanya siapa yang tak tulis apa2 lagi tadi. kenapa? takde idea? tak pernah terfikir? pastu senyap je. biar diorang tau yang diorang tak gunakan fikiran sepenuhnya.
betul3..
Suka point yg last skali tu..
Ok lepas ni entry ni akan diedit..
Leave A Reply