29 October 2009
Pau
Tajuk: pau
Objektif:
1. konsep hamba-pencipta
2. konsep hamba-manual-pencipta
Pelaksanaan:
1. fasi melukis satu bulatan di atas kertas atau whiteboard
2. fasi bertanya kepada peserta apakah yang telah dilukis, setiap peserta mesti memberi satu jawapan (contoh: bulan, matahari, bola, limau etc)
3. fasi memberikan jawapan, pastikan jawapan tidak disebut oleh pelajar (contoh: kuih pau)
4. fasi memberi peluang peserta untuk mempertahankan jawapan meraka dengan sebab kukuh
5. bahagikan jawapan kepada yang boleh-lah diterima (contoh: bulan, limau) dan yang tak diterima langsung (contoh: kucing, ikan etc)
6. jawapan yang betul tetap kuih pau, kerana hanya pelukis yang tau apa yang dia lukis. pandangan orang lain mungkin boleh diterima, tapi yang betul tetap skema jawapan pelukis.
Kesimpulan:
1. hanya Pencipta yang tau dan faham apa yang Dia ciptakan
2. kalau nak faham, rujuklah Pencipta, macam mana? kan ada manual..
tak pasti ok ke post macam ni, saya budak baru belajar. (teruja dgn animation yang macam-macam, terasa nak letak satu)
3 Response to "Pau"
gud job..!
I agree..tapi modul ini memerlukan kemahiran facilitator untuk 'provoke' peserta, sebab kalau tidak, mereka hanya akan 'terima', tapi hati mereka tidak 'terima'...biarkan sedikit perdebatan berlaku...baru akhirnya terbuka juga hati mereka...by the way, bagus!
thanks for the comment =)
Leave A Reply