20 February 2012

Apa Pilihan Anda?


Alatan: Kertas mahjong & marker pen.
Prosedur:
1. Fasilitator membahagikan kertas mahjong tersebut kepada 4 bahagian utama.
2. Setiap bahagian dituliskan dengan subjek-subjek berikut: bahasa melayu, bahasa inggeris, matematik dan sejarah.
3. Setiap daripada adik-adik diminta untuk menuliskan nama masing-masing di atas kertas mahjong tersebut mengikut pilihan subjek yang mereka rasakan penting. Hanya dua subjek yang boleh dipilih.
Rasional:
1. Semua subjek aka perkara itu penting untuk dilaksanakan.
2. Kita seharusnya tahu untuk memilih atau menguatamakan apa yang lebih utama dalam melakasanakan sesuatu perkara.
3. Meletakkan „prioriti‟ dalam setiap perkara.
4. Prioriti sesuatu perkara bergantung pada keadaan semasa & matlamat adik-adik.

Public Speaking Session


Alatan: Tiada.
Prosedur:
1. Fasilitator meminta sukarelawan dalam kalangan adik-adik untuk mengadakan „public speaking‟ dihadapan kawan-kawan yang lain dalam masa yang sesuai (cadangan 2minit seorang).
2. Tajuk yang ingin disampaikan itu terpulang pada pilihan adik-adik sendiri.
3. Jika ada masa, fasilitator boleh meminta adik-adik yang lain turut serta.
Rasional:
1. Kita mestilah mempunyai keyakinan dan kepercayaan dalam diri untuk melaksanakan sesuatu perkara.
2. „Keraguan‟ itu titik permulaan bagi sebuah keyakinan - Imam al-Ghazali.
3. Usah gentar,keyakinan pasti ditemui setelah melalui „keraguan‟ itu.

Menara Terpakai

Masa- 1 jam

Alatan - barang2 yang adik2 ada

Aktiviti -

1. 1. Dalam masa 15 minit, Adik2 diminta untuk membentuk 1 menara yang kukuh dan mempunyai tempat untuk meletak kn hp abang

2. 2. Adik2 boleh mengunakan segala bahan2 yang ada pada diri adik2 dan sekeliling adik2

3. 3. Selepas itu head faci akan meminta faci2 menguji ketahanan menara tersebut

Perbincangan:

Diibaratkan menara sebagai 1 masalah adik2, kemudian adik2 mengeluarkan barang2 yang ada pada diri adik untuk menyiapkan menara tersebut. Jadi sama lah mcm adik2 …Selepas adik2 kenal pasti apa masalah / halangan yang adik2 ada, adik2 kene sedar semua halangan tu x kan selesai sekirnya adik2 sendiri x selesaikannya, ia bermula dengan diri adik2,.kemudian adik juga mengunakan bahan2 sekeliling adik2(barang2 kawan,ranting,file) ibaratnye adik2 pn boleh meminta pertolongan orng lain untuk bantu mnyelesaikan masalh adik2 contoh cikgu yang memang nk menolong, abg2 faci,akak2 faci n etc.

Checkpoint: Kapal Terbang Kertas


Alatan: Kertas A4 & tanda X.
Prosedur:
1. Adik-adik dikehendaki membuat sebuah kapal terbang kertas.
2. Kapal terbang kertas yang telah dibuat dilepaskan mengikut kehendaki oleh adik-adik.
3. Fasilitator meletakkan tanda X pada tempat yang telah ditetapkan.
4. Adik-adik diminta untuk membaling kapal terbang tersebut untuk sampai pada tanda X yang telah ditetapkan.
Rasional:
1. Setiap apa yang kita lakukan mestilah berfokus dan ada hala tuju. Jika tidak usaha, kita akan sia-sia /berserabut seperti keadaan kapal terbang yang diterbangkan tanpa tanda x.

Checkpoint: Bahtera


Alatan: Tali rafia.
Prosedur:
1. Setiap kumpulan dikehendaki untuk menyusun kumpulan masing-masing membentuk satu „bahtera‟ sebelum dilepaskan menggunakan tali rafi yang disediakan.
2. Provoke adik-adik dengan menyatakan „susunan‟ tersebut adalah satu strategi untuk pelayaran adik-adik.
3. Ketua fasilitator akan melepaskan kumpulan tersebut apabila mereka memenuhi „syarat-syarat‟ yang dikehendaki.
Rasional:
1. Muamalah mestilah dijaga diantara lelaki dan perempuan dalam setiap apa yang kita lakukan.

banggunanku runtuh

Masa- 1 jam

Alat- kad poker

Aktiviti -

1. 1. Setiap group akan dibekalkan dengan 1 kotak kad poker

2. 2. Mereka akan diminta untuk mendirikan bangunan dengan kad poker tersebut.

3. 3. Apabila banggunan tersebut sudah agak tinggi dan adik2 sudah leka (dalam20 minit selepas start), faci2 akan bertindak merosakkan banggunan tersebut.

4. 4. Head faci akan provoke adik2 untuk mempertahankan banggunan masing2 dan berusaha membinanya kembali.

5. 5. After 10 minit bergelut, head faci akan menghentikan faci dan adik2.

6. Bincangkan

Perbincangan

Adik2 mendirikan menara mengunakan kad poker,senang ke susah?Mcm 2 la ibaratnye kejayaan.Untuk berjaya bukan mudah, walaupun adik2 dah ada matlamat dan juga keyakinana tapi adik2 kene sedar yang realitinya banyak halangan,cabaran harus ditempuh, adik kena kuat hadapi cabaran dan halangan tersebut supaya Berjaya memperoleh kejayaan tersebut. Dan apabila adik2 leka mcm2 boleh terjadi, sama mcm tiba2 kad2 poker adik tadi kene serang.dengan faci2.

Kad Hadiah


Alatan: Kertas Manila, gam, gunting, reben &sumber-sumber yang ada.
Prosedur:
1. Faslitator meminta adik-adik untuk mereka sebuah kad hadiah yang akan diberikan kepada ketua fasilitator yang akan di sampaikan oleh fasilitator sendiri.
2. Adik-adik diberikan masa yang sesuai (cadangan 20minit) untuk melaksanakan tugas yang diberikan.
3. Kad hadiah tersebut akan diberikan kepada fasilitator untuk diberikan kepada ketua fasilitator.
4. Fasilitator perlu mempengaruhi/ meraih keyakinan adik-adik dengan kata-kata yang sesuai agar adik-adik benar-benar percaya bahawa fasilitator akan menyampaikan hadiah tersebut dalam keadaan/cara terbaik.
IIUM Facilitator Team, Kuantan Campus
5
5. Fasilitator bertindak untuk mengoyakkan kad hadiah tersebut tanpa memberinya kepada ketua fasilitator.
6. Fasilitator meminta adik-adik untuk memberikan respons atas apa yang telah berlaku.
Rasional:
1. Apabila orang lain memberikan kita tugas aka amanah (cth konteks adik-adik sebagai pengawas/PRS), kita hendaklah menjaganya dan melaksanakannya sebaik mungkin.
2. Menjadi satu kekecewaan apabila orang yang kita percaya dapat melaksanakan apa yang kita yakin dia mampu lakukan, ianya tidak dilaksanakan dengan sebaik yang mungkin/tidak melaksanakannya langsung.

Laju belonku Laju

Masa- 30 minit

Alat- belon, kertas yang adik2 lukis gambaran tadi

Aktiviti -

1. 1. Adik2 diberikn belon seorang 1

2. 2. Minta adik2 tiup dan lepaskan, bagi diaorang main2 sikit

3. 3. Kemudian faci tetapkan 1 target dan minta adik2 letakkan kertas a4 yang dia lukiskan dia d masa hadapan tadi tu ke target tersebut

4. 4. Kemudian minta adik2 tiup belon tersebut dan lepas, kemudian di point mana belon tu jatuh adik2 tiup semula,dan lepas

5. 5. Ulang banyak kali sampai adik2 mencapai target.(kalau x capai pn xpe)

Alternatif -

1. 1. Main2 Sepak bola kearah yang disukai

2. 2. Buat 1 tiang gol yang kecik dan suruh sepak.

Perbincangan -

(BELON)Tanya apa yang adik yang mencapai target rasa, puas x bila dapat capai target. Mula2 tu adik2 just main2 gitu je sebab xada target kan tapi bila akak/ abang bagi target baru adik ada matlamat yang jelas untuk tiup belon dan cuba untuk mencapai target tersebut.

(BOLA) Tanya apa yang adik yang mencapai target rasa, puas x bila dapat capai target. Mula2 tu adik2 just main2 gitu je sebab xada target kan tapi bila akak/ abang bagi target baru adik ada matlamat yang jelas , cuba bayang kan kalau abg besar kan lagi tang gol ni?lagi senang ke lg susah?(ibarat kita ada 1 matamat yang betul2 besar dan jelas)



Pemimpin Negara Kami


Alatan: Kertas mahjong & marker pen.
Prosedur:
1. Situasi: Bumi telah dilanda „serangan meteor‟ dan hanya beberapa orang manusia sahaja (adik-adik) yang hidup di muka bumi ini. Disebabkan bumi baru sahaja musnah, mereka yang masih hidup perlu membina sebuah negara baru dan barisan menteri kabinet yang baru.
2. Fasilitator meminta adik-adik untuk berbincang sesama sendiri tentang barisan menteri cabinet yang baru. Pastikan setiap seorang daripada adik-adik memegang jawatan.
3. Jawatan yang dipegang bergantung pada „ciri kepimpinan yang ada dalam diri adik-adik‟.
4. Selesai perbincangan, adik-adik diminta untuk melukiskan carta organisasi negara mereka pada kertas mahjong yang telah disediakan.
Rasional:
1. Setiap daripada kita ada ciri-ciri kepimpinan yang kadangkala kita tidak perasan.
2. Ciri-ciri yang ada itu menjadi titik tolak kepada keyakinan kita dalam menjalankan sesuatu perkara.

Buku Terapung


Alatan: Buku Fasilitator & barang-barang yang ada pada diri adik-adik (pilihan adik-adik).
Prosedur:
1. Fasilitator mengeluarkan buku.
2. Adik-adik diminta untuk memastikan buku tersebut berada 50cm dari paras bumi dengan menggunakan sumber-sumber yang ada pada diri adik-adik sahaja.
3. Fasilitator memberikan masa yang sesuai (cadangan-10minit).
Rasional:
1. Setiap orang ada potensi diri masing-masing.
2. Kita tidak sedar bahawa diri kita sendiri ada cirri-ciri pemimpin yang orang lain dapat lihat pada kita.
3. Adik-adik pilih sumber-sumber yg ada pada diri adik sebab adik yakin dan merasakan „sumber‟ itu mampu utk menegakkn buku tersebut degan ciri-cirinya tersendiri. Begitu juga dengan pemilihan adik-adik sebagai pengawas.

Pressure Hunting


Alatan: Gambar (Rujuk Lampiran 2).
Pelaksanaan:
1.Peserta diberikan gambar (rujuk lampiran akhir).
2.Arahan dari fasi : perhatikan betul-betul gambar tersebut dalam masa 2minit.
3.Setelah masa tamat…lampiran tersebut disimpan semula oleh fasi dan bertanyakan soalan pada peserta.
4.Soalan dari fasi: Berapakah jumlah pen & fail yang terdapat dalam gambar tersebut.
Rasional:
1.Apa yg kita fokuskan itulah ygkita akan dapat..sekiranya focus/fikiran/mindas adk2 ada didlam pgram ni…adik-adik akn dapat apa yangg ada dalam program ni..atau sebaliknya.

Kereta Kami


Alatan : Tiada
Pelaksanaan:
1.Peserta diminta memilih pasangan masing-masing.
2.Peserta perlu menghafal sekurang-kurangnya 5 butiran peribadi pasangan masing-masing dalam masa 5 minit.
3.Fasi meminta peserta membayangkan mereka sedang berada di dalam sebuah kereta.
4.Peserta perlu memilih satu benda/komponen dari kereta yang telah dibayangkan tadi.
5.Peserta perlu memperkenalkan pasangan masing-masing seolah-olah sedang menjual benda/komponen kereta yang telah dipilih.
Rasional :
1.Sesebuah ukhuwah bermula dengan pengenalan.
2.Utk pandu/guna kereta perlu kenal komponen terlebih dahulu (terutama yang penting2 mcm stering,gear,n so on) lagi banyak kita tau lg bnyk kelebihan kita(eg:kalau nk laju kn lg kereta part mana yg kena upgrade?).
3.Same goes to ukhuwah , utk bina ukhuwah perlu kenal individu/komponen dlm ukhuwah. 4.Lagi banyak yang kita tau lagi bnyk manfaat dekat kita.(contoh tahu kepakarn seseorag,pandai adobe photoshop ke,t blh mintk tlg.n so on).